överkalix besök

Genomfört en lyckad orienteringsrunda med Johannis, vilket team vi var alltså!! Varit hem över helgen, vilket var mysigt. Hann blandannat med ett grisigt intervallpass i ösregn. På måndagsträningen var vi upp på dundret för löpning, dimmigt, kallt och blåsigt var det uppe på fjället den dagen. Sedan började det regna påvägen ner, vilket resulterade till att mitt hår blev till ett rent helvete. Idag har vi varit i överkalix och hunnit två pass på rullskidbanan riktigt fin träningsdag. Nu har jag precis ätit min kvällsmat, har lyxat till det ordentligt idag. Varma äpplen med kanel och jordnötssmör, mandarin, fil med hjortronsylt och torkade bär, sen lite ingefärate på det, då mår man, somsagt. Förövrigt längtar jag gaaalet mycket till vintern och till tävlingarna.

det rullar

Uppför femmanvägen tog vi oss, 1 gång hela vägen upp och en gång till herrmålet på dundret testet. Fy attan vilket nicigt intervall pass det var. Dimma var det, såg ca 10 meter farm då man närmade sig toppen, då KRIGAR man. Älskar sånna pass!!!!!! Sen har jag cyklat, sett en fruktansvärt obehaglig cykelkrasch, är så lättad att det sluatde så pass bra som det gjorde. Tur i oturen som man brukar säga. Vi har fått våra skidgymnasie kläder, morgonstyrkat filmat lite skateteknik och fått sluta 1 och en halv timme tidigare från kvällssvenskan, Lars var snäll idag! ;) Ps. Om ni undrar varför jag står med foten i hanfatet på ena bilden så var det under lägret i Norge då jag led av en blodblåsa.

älskar heldagsträningar

Hej på er.
Hel skoldag idag, från 8 till 3 och sen kvällssvenska klockan 6. Heldags träning imorgon, vilket innebär att jag inte har en ända lektion. Tröskel intervaller och ett cykelpass ska genomförs, kommer bli en super rolig dag. Igår hade vi förresten årets första kvällsträning, det var lite små mysigt faktiskt, doppboll, bålstyrka och innebandy hann vi med. Nu ska jag snart sova, så jag orkar med morgondagens tuffa prövning, uppför femmanvägen ska vi.

glad

Hemma över helgen

Helgen har jag tillbringat hemma i kalix, vilket har varit super mysigt. Visst, jag har det super bra här i Gällivare men hemma är alltid bäst. Jag har ätit på vikingen med Wilma, Maria, Sara och Sanna, sedan drog vi faktiskt och bowlade en timme. Skidåkare som vi är så ska det ju alltid tävlas, Wilma vann bowlingen, något som jag ännu inte riktigt släppt. haha. Super kul att tillbringa lite kvalitetstid med kalixbrudarna som man inte träffar varje dag längre. Sedan har jag ju självklart komponerat ihop ett gäng fin träningspass i hemmatärengen som jag känner till allt för väl. Nu är jag i Gällivare igen och en ny skolvecka väntar, inleder veckan med morgon träning, imorgon ska vi mysa på myr! ;)

Norge del 2

Kom hem från Norge i torsdags efter 4 riktigt fina dagar. Landskamp mot Norska skidelever spelades under onsdagen, en fotbollsmatch som slutade 3-3 efter näst intill krig på planen. Då ett gäng skidisar spelar mot varandra är det bara konstatera att det nog inte kan sluta på annat sätt. Sen kördes det race uppför en 5 km lång backe på E6 ut från Nordreisa innan vi hoppade in i dom blå skidgymnasie bussarna och rullade hem till Gällivare igen.

Norge

I Norge och Nordreisa på läger, idag har vi genomfört sprint träning med norska skidgymnasiet här, verkligen ett jätte kul A-3 pass!!! Sen har vi varit på tur uppe på fjällen, super härligt! Vi har det grymt bra, galet nice skolvecka förövrigt, läger måndag till torsdag, 2 lektioner fredag. Jag klagar inte.

Sedan jag bloggade sist har jag hunnit med både det ena och det andra. Ett galet jobbigt Tjautjastest, rullskidåkning uppför en 8 km lång backe säger väl ungefär hur skönt det var att lägga sig ner uppe på toppen.  Till och med asfalten var skön, dock hann jag inte njuta så länge av den stunden då det var en bilväg jag låg och myste på. haha Sen har mamma varit och hälsat på under helgen, vilket var super mysigt. Vi åt god mat, tränade uppe på dundret och fixade lite i lägenheten. Jag levererade förövrigt kycklingsoppa och scones på fredagen, anteckna. Joo alltså omg, har sett Marcus Hellner TVÅ gånger också, det var as coolt. Har smyg filmat han då han köttade intervaller uppför femmanvägen, får väl ta och slänga upp den här. Så får ni också en chans att njuta några sekunder. Nu är det snart kvällsfika här i Norge, ha det bäst alla trogna besökare! :)))

livet på skid äger

Snart har det gått 2 veckor av gymnasiet, och som säkert många redan vet så går jag skidgymnasiet uppe i Gällivare. Jag trivs galet bra. Har hunnit med både kvällsstyrka, morgonstyrka, 3000 meters test, dundrettest, lite rullskidor, lite mer löpning och lite skola såklart. Åkte hem över helgen, käkade tacos, träffade släkten, myste och skrattade med två fina och bara njöt av att slippa diska. Hann med lite träning också, bland annat ett galet roligt intervallpass i korpikbacken, med lite teknikfokus. Jocke och moster på cykel, och pappa på rullskidor, många som fick träning den dagen. Dundrettestet sprang vi idag förövrigt, typ det jobbigaste jag gjort i hela mitt liv, ni fattar inte hur skönt det var att bara få lägga sig ner på asfalten efter ett antal kilometers uppförsbacke. Sen har vi varit och tagit prover och EKG idag också, imorgon är det rullskidtest. 7,5 km uppför, NICE! :)

typ min sommar

Alldels för längesen det uppdaterades här. Nu tänkte jag dock komma med något nytt. Har haft en galet bra sommar på många sätt och vis, har hunnit med både det ena och det andra. Ett Elitläger i Piteå, ett as nice klubbläger i Överkalix och läger i Vuokatti och skidtunneln.

Sen har familjen Ribom varit utomlands i en vecka, inledde resan i Ramsau och Österrike där vi besteg Schladming slalombacke med hjälp av skidgångstavarna och löpardojjerna.  Sedan hann vi även besöka glaciären uppe på 3000 meters höjd, vilket var obeskrivligt coolt och UNDERBART. Hann även med fina löpturer , något besök på den extremt tråkiga rullskidbanan, ett besök på en glassbar och ett äventyrsland innan vi efter 3 dagar i Ramsau satt oss i hyrbilen och styrde mot Italien.

Första stoppet i italien gjorde vi i Seiser Alm, galet vackert, löparparadis. Även det på höghöjd. Här stannade vi bara en natt, men hann med en 5 rätters middag, en galet nice löprunda på några timmar och en sväng in i byn. Super fint ställe och galet bra träningsmöjligheter.

Sen drog vi mot Livigno där man såg cyklister bokstavligt talat överallt. Mysig stad som låg i en stor dal med bergstoppar på vardera sida. I Livigno hann vi med lite shopping, en cykeltur på ca 7 TIMMAR, galet vackert förövrigt. Körde skate intervaller i en magisk backe med magisk asfalt, käkade god mat och hängde i relaxen på hotellt.  Efter tre nätter där, tog vi hyrbilen till München och planet tillbaka till Sverige! Galet bra resa, helt klart!!

Har även hunnit med ett gäng fina dagar ute i skärgården, något som jag personligen tycker är så galet härligt. Jag, Wilma och Ida tältade förövrigt ute på en ö, vår motor gick sönder på vägen dit. Sen tog det typ 1 timme innan vi fick upp tältet, vi total failade då vi skulle göra plättar, men annars gick det bara bra. Sen har jag och Emil hunnit några båt turer med våran lillabåt, kört i för stora vågor och på grund. Spelat fotboll har jag också gjort, dock inte i samma utsträckning som tidigare sommrar, men några svängar till Nyåker har det ju blivit. Går inte att sluta bara sådär, älskar fotboll fortfarande och kommer alltid att göra. Hängt med kusinerna och powerpuffpinglorna, blivit lite brun, haft ett gäng tjejkvällar med dom bästa och bara njutit av sommarlovet.